Tuesday, April 7, 2009

Bab 2 : Mujahadah

Matahari memancar cahayanya. Anugerah Pencipta kepada hambanya. Hanya mereka yang tahu menilai dengan mata hati sahaja tahu akan rahsianya. Yang tidak bersyukur akan terus-terusan melakukan kemusnahan dan kezaliman. Dan itulah yang sedang dilakukan oleh rejim Zionis laknatullah.

Suasana Kem Mujahadah sibuk. Masing-masing mempunyai misi yang perlu dilunaskan.

Pelbagai persediaan dibuat. Azzahra, anak angkat Ibu Fatimah pakar dalam ICT. Azzahra akan mengendalikan sistem pengendalian Internet untuk menyebarkan maklumat yang penting dan sulit ke negara-negara Islam. Azzahra juga akan melatih anak-anak gadis belasan tahun untuk menguasai ilmu ICT. Laman web mengutuk serangan tentera Zionis di bawah pimpinan Weismen Hud dan sekutunya mendapat sambutan seluruh pencinta keamanan. Malahan seluruh penduduk diminta untuk mendaftar pada laman web ciptaan Azzahra bagi mengecam tindakan kejam tentera Zionis laknatullah.

Humaira, sarjana dalam bidang psikologi dan kaunseling diamanahkan untuk mengendalikan kes-kes trauma yang menimpa kanak-kanak dan kaum wanita. Bukan mudah untuk menyelami gelodak dan trauma yang menghantui diri. Namun, Humaira yakin, mereka mampu dipulihkan dengan obor dan semangat jihad bagi mengembalikan semula kegemilangan Islam.

Isteri-isteri yang masih mempunyai suami diseru melahirkan ramai lagi mujahid dan mujahidah bagi memperjuangkan Islam untuk generasi seterusnya. Biar semakin ramai yang dibunuh, masih ramai lagi yang bakal lahir untuk memperjuangkan Islam.

Setiap anak-anak kecil ini diterapkan semangat untuk syahid. Bukan ketakutan terhadap senjata mesingan atau bom yang gugur tanpa mengira masa dan tempat. Anak kecil ini dididik, andai gugur di medan perang, bukan gugur sia-sia tetapi gugur sebagai syuhada. Biarpun bersenjatakan batu, namun jiwa dan semangat anak-anak ini mampu mengalahkan tentera rejim Zionis yang pengecut batinnya itu. Gagah rejim Zionis hanya apabila memegang senjata. Gagah merobek penempatan penduduk Palestin hanya apabila dilengkapi dengan kereta-kereta kebal, gagah berlegar-legar mencari sasaran untuk dibedil dengan bom hanya apabila dilengkapi pesawat.

..............................................................

Aima Insyirah kepenatan. Mesyuarat semalam berakhir kira-kira pukul dua pagi. Pagi ini masih ada tugas menantinya di wad-wad trauma. Setiap hari pasti ada yang terkena bedilan askar rejim Zionis laknatullah. Silap melangkah, maut menanti di hadapan. Aima Insyirah melepaskan rasa kesal dan benci dengan anjing-anjing Zionis yang tidak berperikemanusiaan

“Kerana itu aku berada di sini. Moga Allah merahmati perjuanganku di sini,” bisik Aima Insyirah.

Plag komputer di ‘on’. Terdetik di hatinya untuk membuka e-mel. Mungkin ada e-mel daripada umi dan walid. Dia sangat rindukan umi dan walid. Namun kerana kesibukan, dia tidak sempat untuk selalu menghubungi umi dan walid. Yang ada hanyalah kiriman daripada umi dan walid tercintanya. Aima Insyirah rindu kepada nasihat-nasihat umi dan semangat obor daripada walid. Peti inbox dibuka, Aima Insyirah sedikit kecewa, tiada e-mel daripada umi dan walidnya.

“Mungkin umi dan walid sibuk,” Aima Insyirah memujuk dirinya. Satu e-mel yang tidak dikenali dibuka, sudah tiga hari e-mel itu dihantar. Aima Insyirah meneliti namanya, ‘Mustaqim’. Aima Insyirah cuba mengingati siapa insan bernama Mustaqim itu. “Telah banyak yang aku lupa,” keluh Aima Insyirah. E-mel itu dibacanya:

Assalamualaikum,

Selawat dan salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad dan para sahabat.

Aima Insyirah,

Mungkin kehadiran e-mel ini mengejutkan Insyirah. Ingat lagi pada saya? Mustaqim, sahabat dari Kelas 5 Siddiq di MRSM Balik Pulau. Telah enam tahun kita terputus hubungan. Terdetik untuk berhubung kembali dengan Insyirah. Bagaimanalah keadaan Insyirah sekarang? Saya harapkan Insyirah sentiasa selamat dan di bawah naungannya di bumi Palestin, bumi suci al-Quds.

Beberapa hari yang lalu, saya menziarahi umi dan walid Insyirah dengan harapan untuk bertemu Insyirah. Saya dapat tahu umi dan walid Insyirah ke Palestin beberapa tahun lalu daripada papa saya. Saya sangat terkejut apabila umi mengatakan Insyirah tidak pulang bersama dari Palestin. Insyirah sungguh berani. Suasana di Palestin yang menggerunkan memungkinkan nyawa kita melayang pada bila-bila masa sahaja. Terdetik rasa kagum pada insan yang bernama Aima Insyirah yang pernah saya kenali. Semangatmu dan kecintaanmu pada Islam terlalu tinggi nilaiannya. Bukan satu yang mudah tindakan seorang Muslimat yang sanggup mempertaruhkan nyawa, mengorbankan kebahagiaan demi Islam. Lahir rasa segan untuk membandingkan diri ini dengan Insyirah. Teringat saya kepada kata-kata Insyirah suatu ketika dahulu:

“Suatu hari nanti saya mahu jadi pengaman dunia. Mahu membela nasib umat Islam yang tertindas.”

Kini baharu saya memahami. Ternyata Insyirah seorang Muslimat yang kental dan berani. Semoga ramai lagi Muslimat yang akan lahir menjadi seperti Insyirah, lahir dalam Islam, untuk Islam dan demi perjuangan Islam.

Untuk pengetahuan Insyirah, saya kini bertugas di MINT (Malaysia Institute Nuclear Technology), telah dua tahun saya di MINT, bertugas di Department Research Center, Radiation Technology setelah tamat belajar di Tokyo University, Jepun dalam bidang nuklear. Teknologi nuklear di Malaysia masih tidak mencapai tahap maju seperti di AS, Jepun atau Iraq. Saya juga salah seorang penggerak Aman Palestin yang ditubuhkan beberapa tahun yang lalu di Malaysia. Kami menjadi suara tentang keadaan di Palestin serta ejen kebajikan bagi mendapatkan bantuan untuk disumbangkan kepada rakyat Palestin terutamanya membantu anak-anak yatim dan para pelarian. Saya turut terlibat dengan aktiviti-aktiviti dakwah dalam Muslim Youth Care Association (My’C). Masalah gejala sosial terutama di kalangan remaja, kami turut membantu membanterasnya.

Kondisi di Malaysia kini amat membimbangkan. Maksiat berleluasa, penzinaan, arak atau clubbing. Berat tanggungjawab umat Islam yang sedar untuk membantu yang telah hanyut dan tersimpang jauh daripada syariat Islam. Kedapatan NGO menentang Islam, cuba menimbulkan keraguan di kalangan umat Islam dan menawarkan pelbagai hiburan dan keseronokan kepada remaja Islam.

Saya kira cukup panjang saya bercerita. Cukuplah sekadar ini untuk awal bicara pertemuan semula kita. Saya amat berharap hubungan di antara kita tidak akan terputus lagi dan terhenti untuk setakat ini. Mungkin kita memerlukan antara satu sama lain untuk meneruskan perjuangan kita walaupun berada di benua yang berbeza. Saya akhiri dengan sedikit renungan sebagai obor kekuatan untuk kita terus istiqamah dan thabat pada jalan ini.

Assyahid Imam Hasan Al-Banna berkata:

'Apa yang aku maksudkan dengan pengorbanan ialah berkorban jiwa, harta, masa, kehidupan dan segalanya untuk mencapai matlamat. Tiada jihad di dunia tanpa pengorbanan dan tidak akan lenyap pengorbanan demi memperjuangkan fikrah kita, bahkan ada ganjaran besar dan pahalanya. Sesiapa yang duduk enggan berkorban bersama kami mereka telah berdosa. Allah berfirman maksudnya: 'Sesungguhnya Allah membeli orang-orang Mukmin, jiwa-jiwa mereka dan harta-harta mereka.' Dan firman Allah lagi: 'Jika kamu taat, Allah akan mengurniakan kepada kamu balasan yang baik.' Jadi di sini kita mengerti makna slogan: 'Mati di jalan Allah adalah harapan kita yang paling murni.'

Sekian, wassalam.

Sahabatmu,

Naufal Mustaqim.

No comments:

Post a Comment